تغذی در دوران بلوغ
تغذی در دوران بلوغ
در دوران نوجوانی و بلوغ، تغذی اهمیت زیادی دارد زیرا نوبالغ به دلیل فعالیت زیاد به انرژی بیشتری احتیاج دارد.
البته باید بدانیم که پرخوری زیاد در این دوره باعث چاقی می شود، بطوری که گاهی نوجوانی برای حفظ تناسب اندام خود مجبور به گرفتن رژیم غذایی و برنامه خاص تغذی می شود. اما اگر تغذی صحیح و مناسب اعمال گردد، هم نیاز بدن به انرژی رفع می شود و هم نیاز به برنامه خاص غذایی و رژیم نمی باشد.
در میان زمانهای غذایی (صبح، چاشت و شب) نیز می توان از میان وعده های مناسب استفاده کرد، که این میان وعده های غذایی باید دارای مواد مورد نیاز برای انکشاف جسمی و صحی نوجوان باشد. برخی از میان وعده های مناسب عبارتند از:
خرما، کشمش، انجیر، توت، پسته، بادام، چهارمغز و سبزیهایی مثل کاهو، زردک، بادنجان رومی.
علاوه بر میان وعده ها، در وعده های غذایی توصیه های زیر را از یاد نبریم:
1ـ در برنامه غذایی به لبنیات (شیر، ماست، چکه، دوغ و...) توجه شود که در استحکام استخوانها و سلامت اعصاب نقش اساسی دارد.
2ـ به سبزیها، مخصوصاً سبزیهای تازه بیشتر توجه کنیم.
3ـ از مواد پروتئینی زیاد پرهیز شود و در صورت مصرف مواد گوشتی به آب پز و یخنی بودن اکتفاء شود و از سرخ کردن خودداری شود.
4ـ در برنامه غذایی به چربی ها و مواد شحمی تکیه نشود.
5ـ نان صبح یا صبحانه مقوی تر باشد تا توان و آمادگی برای کار و تلاش داشته باشد.
6ـ نوبالغان عزیز تحرک و جست و خیز بسیار داشته باشند تا در بدنشان سوخت و ساز دقیق تر و کاملتر صورت گیرد.